Nyheder

Morsø Moto Cross Klub

MMCK er en ren motocross klub, som henvender sig til alle som er interesserede i Moto Cross.

Klubbens formål er, at give medlemmerne en sund og god fritidsinteresse, samt arbejde for bedre forståelse for sporten og det sociale kammeratskab medlemmerne imellem.

Læs klubbens vedtægter her...

Vi er tilsluttet Danmarks Motor Union, Dansk Idræts Forbund, og er underlagt disses love og bestemmelser.

Hvordan bliver jeg crosskører ?
Går du med tanken om at køre motocross under ordnede forhold, så kontakt MMCK. I klubben vil du få mange værdifulde oplysninger som vil være dig til stor hjælp i opstarten.

Hvad koster det ?
Det koster Kontingent til MMCK og Licens hos DMU, som du kan læse om her hvor du også kan melde dig ind i klubben.

Derudover skal der medregnes udgift til køb af det nødvendige udstyr og motorcykel.

Hvad forventer MMCK af dig?
Moto Cross en sport, der som de fleste andre idrætsgrene kun kan gennemføres via frivilliges arbejde for at sikre klubbens drift til glæde og udbytte for alle aktive medlemmer.

Som medlem af Morsø Moto Cross Klub må man derfor påregne at blive inddraget i disse aktiviteter. Ofte vil disse bestå af bemanding ved løbsafvikling og diverse opgaver vedrørende klubbens daglige drift i årets løb.

Som ung kører under 14, er det ofte forældre der må give en hånd med.

Det kunne eksempelvis være:
  • Flagpost v/ et løb.
  • Hjælpe med kiosksalg.
  • Vedligehold af faciliteter.

For at du/I skal føle det er hyggeligt at hjælpe til, er det vigtigt at I finder ud af hvor jeres interesser er i klubben.

Vi har nogle udvalg i klubben: kiosk, bane, park & anlæg osv, og de tilrettelægger selv disse arbejdsdage. Så meld jer ved et eller flere udvalg og vi vil glæde os til at hygge rundt på banen sammen med jer......
Se medlemsordning her

Læs evt. reglerne for Moto Cross -her
Kort om Motocross (kilde DMU)

Motocross er kørsel på motorcykel i varierende terræn, enten på permanente baner med mange sving, hop og evt. bakker, eller i nogle tilfælde på midlertidigt anlagte baner.

Der køres løb i forskellige klasser - afhængig af kørernes alder, erfaring og dygtighed. Endvidere køres i særlige micro- og minicrossklasser, opdelt efter alder og motor-/ maskinstørrelse.


Er motocross noget for dig?
Mange tror at motorcykelkørsel er noget med at sidde ned og bare gi´ gas. Det gælder absolut ikke en motorcykelsport som motocross.

Motocross er meget konditionskrævende, og du bruger alle - ja alle muskler i kroppen. Undersøgelser har faktisk vist, at denne sport er mellem de absolut mest krævende der findes, bl.a. kan præstationen for topkørere sammenlignes med superliga-fodboldspillere i aktion, blot kan motocrosskøreren ikke holde små pauser ind i mellem, men opretholder præstationen i op til en halv time, 2 -.3 gange i løbet af en løbsdag.


Træningen til motocross er derfor en kombination af forskellig fysisk træning - herunder løbetræning, mountenbike m.v. - samt køretræning på motocrossmaskinen.


Sporten kan naturligvis dyrkes på forskellige niveauer, men nogen træning skal påregnes.


Da en motocrossmaskine løbende kræver vedligeholdelse og reparation, er det en fordel at have nogen "teknisk snilde", det gør sporten billigst i længden.


Så hvis du kan lide udfordringer, fart og spænding, og, afhængig af dine ambitioner, vil ofre lidt tid til træning - ja så er motocross uden tvivl noget for dig. Og selvom sporten er individuel, så hersker der et godt kammeratskab blandt motocrosskørere, og også med tid til masser af hygge ind imellem.


Hvordan kommer jeg i gang?

Når du vil igang med at dyrke motocross, skal du først og fremmest meldes ind i en klub. Det er en god ide, at starte med at henvende sig i en DMU-klub i nærheden - klubben kan hjælpe dig med mange gode råd m.h.t. anskaffelse af udstyr, og iøvrigt hvordan du nemmest kommer igang.

Ud over en brugt eller ny motocrossmaskine, skal du påregne at anskaffe forskelligt (sikkerheds-) udstyr, såsom styrthjelm af godkendt type, "skuldersæt /rygbeskytter", langærmet køretrøje, kørebukser, crossstøvler, samt handsker og motorbriller.


Du kan udmærket klare dig med brugt udstyr for at komme billigst muligt igang, blot skal du være sikker på at det du køber er brugbart.


I DMU klubben skal du påregne at det koster nogle få hundrede kroner i kontingent årligt, og derudover skal du have en licens, som gælder som "kørekort" på alle DMU-godkendte baner, og ikke mindst samtidig gælder som ulykkesforsikring. Prisen pr. år varierer efter din alder.


Hvor "gammel" skal man være?

Microcross udøves af børn fra 3 til 10 år på såkaldte laveffektmaskiner. Det er små motorcykler på 50cc og 80cc.

Banerne er specielt anlagt til, og benyttes kun af disse klasser.

8 - 12 årige kan køre Minicross på 65cc motorcykler med større effekt end "micromaskinerne", og fra 10 - 15 år kan der køres på 85cc maskiner i lav eller høj udgave.
Motocross på 125cc maskiner og større kan dyrkes fra det år man fylder 13 år.

Hvor kan jeg henvende mig?

Kontakt en af DMU klubberne - f.eks. MMCK på dette site.Her er der hjælp at hente hvis du vil prøve først, og skal købe udstyr mm.

Hold i dag
Instagram
Vi takker vore sponsorer